הקו המהיר

חברת הסעות בפריסה ארצית

איך לבחור דק לחצר ומהן התשתיות שחייבים על מנת לבנות אותו

בבחירת דק לחצר חשוב להכיר את סוגי העץ השונים, כמו גם את דרישות התשתיות שיידרשו בשטח, על מנת לבנות את הדק בתקציב הזמין.

יש לתת את הדעת על אופן הכנת התשתיות הדרושות בהתאם למיקומו הצפוי של הדק ולסוג השטח עליו הוא יוצב.

במאמר זה נרחיב לגבי אופן הכנת התשתית לדק ונפרט כיצד הם חייבים לבוא לידי ביטוי במהלך הבנייה.

 

תכנון דק ותשתיות

בעת תכנון הדק והתשתיות יש לקחת בחשבון את סוג הקרקע בחצר ואת תנאי השטח מבחינת מזג האוויר והתשתיות שיידרשו לניקוז. ניתן לבנות דק בחצר מעל האדמה, משטח בטון או ריצוף. כאשר בונים דק מכל סוג של בניית דקים על גבי האדמה חייבים להכין יסודות חזקים לעיגון התשתיות באופן חזק ויציב. יסודות ישרים ויציבים הינם קריטיים למניעת הסחף של האדמה.

התשתית צריכה לשאת ביציבות את משטח הדק. האיכות,  מראה הדק והשימושיות שלו תלויים באיכות עבודות התשתית. דקים רבים נכשלים בשל הכנת תשתית לקויה בעת הבנייה הראשונית. התשתית וההרמה של משטח הדק נועדו לאפשר תנועה של אוויר סביב העץ, על מנת לקרר אותו בקיץ ולייבש אותו בחורף. הסירקולציה הטבעית של האוויר מונעת מהעץ להירקב או להתבלות.

 

יסודות בהתאם לדק המתוכנן

את בורות התשתית ליסודות יש לחפור בעומק של כארבעים ס"מ, כאשר הם במרחק ובכמות המשתנים, בהתאם לסוג העץ ממנו ייוצר הדק ולגודלו הכולל של המשטח. את הקורות של היסודות מצפים בזפת למניעת ריקבון של העץ ומכניסים אותן לבורות לאחר שהזפת יבש לגמרי. לאחר הצבה ישרה ומדויקת של הקורות בבורות ממלאים אותם בבטון להשלמת התשתית.

 

על משטח בטון או ריצוף

מרצפות או משטחי בטון מהווים יסוד מוצק ויציב עבור התשתיות לדק, ובכך באופן עקרוני מקלים על הליך הבנייה. יש לשים לב שלמרבית הריצופים ומשטחי הבטון יש שיפוע שנועד לנקז  אותם ולכן יש צורך לפלס וליישר את המשטח במהלך עבודות התשתית. ניקוז המים מהדק צריך לקבל מענה על ידי יצירת פתחי ניקוז בקורות או באמצעות הנחתן מעל כפיסי עץ מתאימים.

 

עץ קשה או עץ רך

ישנם סוגי עץ רבים המתאימים לדק ולכל אחד מהם מראה ייחודי, רמת עמידות שונה לפגעי מזג האוויר ולמזיקים למיניהם. מקובל לחלק את סוגי העץ השונים בין עצים קשים לרכים. דוגמאות לעצים קשים הם, בוק, אלון ומהגוני ולעצים רכים, אורן ואשוח. באופן כללי העצים הקשים נחשבים לעמידים יותר ולכאלה שתחזוקתם קלה יותר, ולכן מחירם יהיה לרוב גבוה יותר.

 

תכנון מראש של התשתיות והדק לעבודה מקצועית

לקראת בניית דק חשוב לבחור את העץ המתאים ביותר לאופן השימוש המתוכנן בדק, למיקום הרצפה ולתנאי האקלים. לא ניתן להתקין דק ישירות על הקרקע ויש צורך ליישר ולהכין תשתית של יסודות וניקוז מתאימים, בהתאם לסוג בעץ שנבחר לשימוש ולגודל ומשקל הדק הצפוי. תכנון מקצועי של הדק תוך חשיבה תשתיתית מראש יכולה להבטיח שימוש מיטבי לתקופה ממושכת.

ריצוף

 

מה היה לנו עד עכשיו?